background image we eten te veel zout

We eten veel te veel zout

Wat is zout

Zout (natriumchloride) is een natuurproduct wat gewonnen wordt uit de bodem of de zee. Natrium is een mineraal dat essentieel is voor de vochthuishouding van de mens en het is nodig voor een goede weking van de spier- en zenuwcellen.

Waarom minder zout

De meeste Nederlanders eten veel te veel zout. De dagelijks aanbevolen hoeveelheid zout die je maximaal mag binnen krijgen is 6 gram. Ongeveer 85% van de bevolking eet meer dan 6 gram zout per dag. Volwassen mannen eten gemiddeld 9,9 gram per dag en volwassen vrouwen 7,5 gram per dag. Het nuttigen van teveel zout brengt gezondheidsrisico’s met zich mee. Het verhoogt de kans op een verhoogde bloeddruk, hart- en vaatziekten, nierziekten, maagkanker en botontkalking. Per jaar sterven er ongeveer 2500 mensen als gevolg van een te hoge zoutinname.

Naast het zout dat we zelf gebruiken tijdens de bereiding van de maaltijd zit er in heel veel levensmiddelen zout dat wordt toegevoegd door de fabrikant omdat dit nodig is voor het productieproces of als smaakmaker of conserveringsmiddel. De consumptie van deze producten is veelal de oorzaak van een overmatige zoutinname. Brood, vleesproducten en kaas zijn de voornaamste bronnen van zout maar er zitten ook grote hoeveelheden in kant-en-klaarmaaltijden, sauzen, snacks, pizza’s, groenteconserven, fastfoodmaaltijden, soep en bouillon. Ook zit er vaak zout in producten waar je het in eerste instantie niet van verwacht zoals koekjes, gebak, snoep en ijs.

Jodium

Jodium is belangrijk voor het functioneren van het lichaam en is onder andere nodig voor het aan- maken van schildklierhormonen. Te veel of te weinig jodium kan schildklierproblemen veroorzaken. Een jodiumtekort tijdens de zwangerschap kan leiden tot een miskraam, vroeggeboorte en de ontwikkeling van ADHD bij het kind op latere leeftijd.

Jodium komt van nature weinig voor in de Nederlandse voeding, je krijgt het bijna uitsluitend binnen door het eten van zeevis, daarom wordt het toegevoegd aan het ons keukenzout, bakkerszout en broodzout.

Toch heeft ongeveer 37,5% van de Nederlandse bevolking te kampen met een jodiumtekort. Dat zijn ruim 6 miljoen mensen. Wanneer je minder zout gaat eten en minder of geen brood meer op je menu zet zul je er voor moeten zorgen dat je alsnog voldoende jodium binnen krijgt. Bronnen van jodium zijn aarbeien, veenbessen (cranberries), eidooiers, schelp- en schaaldieren, makreel, schelvis en zalm. Ook zeewieren zoals Kombu, Kelp en Wakame en andere zilte groenten zoals zeekraal, lamsoren bevatten relatief veel jodium. Is het lastig voor je om deze voedingsmiddelen op te nemen in je menu dan kun je er ook voor kiezen een voedingssupplement met jodium te nemen zoals Kelptabletten of jodiumdruppels.



Zout



Tips

Je kunt je zoutinname beperken door producten die veel zout bevatten weg te laten uit je dieet. Eet minder kaas, vleeswaren, kant-en-klaarproducten, sauzen uit potten en snacks.

Koop geen bouillonblokjes maar trek je eigen bouillon van de snijresten van groente of het karkas van een kip.

Kruid je eten met kruiden en specerijen, hierdoor wordt je behoefte aan extra zout minder.

Verwerk de smaak umami in je maaltijden waardoor je minder zout hoeft te gebruiken. Umami komt voor in tomaten, champignons, gedroogde paddestoelen, erwten, tonijn, makreel en zeewier.

Gebruik smaakmakers zoals citroen, limoen, yuzu, selderij, (natriumarme) sojasaus en miso, wasabi, mierikswortel, mosterd en gember in plaats van zout.

Lees meer over jodium en glutenvrij eten in het artikel glutenvrij eten als je glutenvrij eet of wil een glutenvrij dieet wil gaan volgen.