background image hummus

Hummus

Hummus is een puree van kikkererwten. Het komt oorspronkelijk uit het Midden-Oosten. Je kunt het eten op brood of toast, maar een bordje hummus besprekeld met flink wat olijfolie, noten, wat gehakte platte peterselie en wat kikkererwten of bonen is ook een heerlijk voorgerecht of lunch. Je kunt het op kamer temperatuur of warm serveren. Een van de vaste ingrediŽnten is tahin. Tahin is een pasta van gemalen sesamzaad en bevat zeer veel calcium, kalium en magnesium. Ook is hummus rijk aan ijzer, vitamine C, B6 en foliumzuur.



IngrediŽnten

400 gram gekookte kikkererwten (Je kunt ook kikkererwten uit glas of blik gebruiken)

100 milliliter kookvocht van de kikkererwten

125 milliliter tahin

2 teentjes knoflook

Sap en de geraspte schil van Ĺ biologische citroen

5 eetlepels extra vierge olijfolie

2 opgehoopte theelepels gemalen komijnzaad

Vers gemalen zwarte peper

Zeezout



Bereiding

Week de kikkererwten een nacht en kook ze volgens de aanwijzingen op de verpakking. Maal alle ingrediŽnten in de keukenmachine of blender tot een gladde puree. Breng op smaak met peper en zout. Voeg als de puree heel dik is wat extra water toe.

Variaties

Een frisse en kruidige variant. Voeg 2 centimeter geschilde en gesnipperde verse gemberwortel, een klein bosje gehakt korianderblad en 1 opgehoopte theelepel gemalen korianderzaad toe.

Bieten hummus. De toevoeging van bietjes is een ideale manier om een extra portie groente toe te voegen aan je dagmenu. Doe 150-250 gram gekookte rode bietjes bij de overige ingerienten en pureer ze tot een gladde puree. Deze bietenhummus heeft een prachtige kleur en is een heerlijke dip om te eten met stukjes wortel, komkommer en bleekselderij.

Je kunt eindeloos variŽren door ingrediŽnten toe te voegen of te vervangen. Probeer ook eens ingelegde citroen. Je gebruikt hiervan de complete schil, het vruchtvlees doe je weg, dit geeft echt een hele bijzondere smaak (het is te koop bij arabische winkels). Of neem witte wijnazijn in plaats van citroensap. Hou je van pittig, dan kun je er harissa of chilipoeder bij doen. Garneer bijvoorbeeld met extra tahin, sesamzaad, pijnboompitten, amandelen, kikkererwten, bruine bonen, verse munt, waterkers, tuinkers of rucola. Kies wat jij lekker vind of wat je in huis hebt.